VERKEERSVEILIGHEID

LVA 1542190

Sinds 2018 is het aantal verkeersslachtoffers in Vlaanderen opnieuw gestegen. Momenteel stagneren de cijfers, maar het risico op ongevallen met letsels blijft groot voor kwetsbare weggebruikers in Vlaanderen. En dat terwijl het verkeer veilig moet zijn voor alle gebruikers en modi. We willen hier verandering in brengen door te focussen op transparant beleid, trainingen rond veilig gedrag, infrastructurele verbeteringen, wetgeving en handhaving.

Doelstellingen

Het Vlaams Verkeersveiligheidsplan geeft vorm aan het beleid rond verkeersveiligheid in Vlaanderen. Het zet de actieve weggebruiker centraal in zijn ambities en werkt aan 9 doelen:

  1. Veilige, goed onderhouden infrastructuur
  2. Permanente opleiding en sensibilisering
  3. Duidelijke regelgeving
  4. Sterke samenwerkingen met verkeersveiligheids- partners en alle weggebruikers
  5. Research, evaluatie en monitoring
  6. Focus op nieuwe ontwikkelingen in transport, voertuigtechnologie en innovatie
  7. Efficiënte handhavingsketen voor een kwalitatief handhavingsbeleid
  8. Ontwikkeling van duurzame mobiliteit
  9. Objectieve en subjectieve gevoelens van verkeers(on)- veiligheid als kwaliteitsvoorwaarde

Er zijn 37 maatregelen voorgesteld, met als overkoepelende doel om aanzienlijke vooruitgang te boeken in 3 belangrijke probleemgebieden: rijden onder invloed, te hard rijden en afgeleid rijden. We mikken op 25% minder dodelijke ongevallen tegen 2025 en 30% minder tegen 2030, met 2019 als referentiepunt. Tegen 2050 mogen er geen voetgangers of fietsers meer sterven op de Vlaamse wegen (Vision Zero).

Innoveren voor de verkeersveiligheid

De MIA-werkwijze (Mobiliteit Innovatief Aanpakken) focust op eenvoud, versnelde output, participatie en een bot- tom-upbenadering om de verkeersveiligheid te verbeteren. Met MIA willen we logge bureaucratische structuren elimi- neren, samenwerken met burgers, gemeenten, provincies en experts en maatregelen monitoren om tijdig in te grijpen. Via pilootprojecten worden onveilige verkeerspunten en fietsinfrastructuur op een realistische manier aangepakt. Na een positieve evaluatie worden deze proefinvesteringen dan uitgerold over heel Vlaanderen.

Samen voor veiliger verkeer

Vision Zero en verkeersveiligheid zijn ge- meenschappelijke doelen voor tal van landen en internationale organisaties. Zoals aange- geven stagneren de cijfers jammer genoeg in Vlaanderen. Tijd dus om actie te nemen. We zijn heel geïnteresseerd in best practices uit andere regio’s en landen, maar staan ook klaar om onze eigen expertise te delen.




Artikel beschikbaar gesteld door onze partner

Vlaams beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken


Latest insights & stories

Schermafbeelding 2024 10 03 om 13 50 32

CLEAN POWER FOR TRANSPORT

Om de klimaatdoelstellingen te halen, moeten we de mobiliteit vergroenen. Het Departement Mobiliteit & Openbare Werken heeft daarbij niet alleen aandacht voor de vergroening van de huidige mobiliteitsoplossingen, maar ook voor de verschuiving naar milieuvriendelijkere modi. Zo focust het actieplan Clean Power for Transport op een vergroening van het voertuigenpark in alle segmenten en de uitrol van de nodige infrastructuur. Waar mogelijk werkt het Departement Mobiliteit & Openbare Werken hiervoor samen met buitenlandse partners, voor kennisuitwisseling en grensoverschrijdende oplossingen.

Schermafbeelding 2024 09 26 om 13 59 47
Smart Mobility & Logistics

MOBILITY AS A SERVICE

Om duurzame combimobiliteit te stimuleren, maken we in Vlaanderen werk van Mobility as a Service (MaaS). MaaS geeft gebruikers toegang tot multimodale vervoersoplossingen met meer gebruiksgemak en zet zo de eindgebruiker centraal. Maar mobiliteit organiseren is complex. Gebruikers willen controle en betrouwbaarheid, maar ook vrijheid en flexibiliteit. Daarvoor hebben we betrouwbare apps en afspraken met de aanbieders en alle MaaS-actoren nodig. Een uitgebouwd MaaS-ecosysteem als het ware. Om combimobiliteit verder te laten reiken dan onze eigen grenzen, kijken we ook uit naar internationale kennisdeling en samenwerking.

Vandersanden 6
Smart Buildings & Infrastructure

Nieuwe Pirrouet® -fabriek van Vandersanden haalt jaarlijks tot 2280 ton CO₂ uit de lucht

Vandersanden, het grootste familiebedrijf in Europa dat bakstenen produceert, heeft de eerste Pirrouet®-fabriek in Lanklaar officieel geopend. Het gaat om een investering van 32,5 miljoen euro. De fabriek produceert bij maximumcapaciteit jaarlijks 20 miljoen CO₂-negatieve Pirrouet®-gevelstenen. Een ton van deze stenen nemen tijdens het uitharden 60 kg CO₂ op, en het volledige productieproces wordt aangedreven door groene energie van zonnepanelen en een eigen windturbine. “Met de fabriek leveren we een aanzienlijke bijdrage aan CO₂-reductie en versterken we onze ambitie om tegen 2050 volledig CO₂-neutraal te opereren”, zegt Johan Deburchgrave, CEO van Vandersanden.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Drag
0%