UAntwerp spin-off splits CO2 molecules into useful raw materials
A new start-up is using plasma technology from the UAntwerp to break down harmful CO2 molecules into their original building blocks. With these ingredients, companies can start working again to produce biofuels, chemicals or other useful raw materials.
A new start-up is using plasma technology from the UAntwerp to break down harmful CO2 molecules into their original building blocks. With these ingredients, companies can start working again to produce biofuels, chemicals or other useful raw materials.
A new start-up is using plasma technology from the UAntwerp to break down harmful CO2 molecules into their original building blocks. With these ingredients, companies can start working again to produce biofuels, chemicals or other useful raw materials.
The start-up D-CRBN arose from the research group PLASMANT, at the Chemistry Department of the UAntwerpen. Using an innovative plasma-based technology, the group was able to split harmful CO2 molecules into original building blocks.
"Chemistry is about the building blocks of life," explains Professor Annemie Bogaerts. "We convert those building blocks back into raw materials and useful compounds."
The new technology is now making the transition from the lab to practice. "We can help companies make the transition to a circular and more sustainable economy," explains CCO David Ziegler. "We are primarily targeting companies in the Port of Antwerp, especially in the (petro)chemical and steel industries. At the moment we are already in talks with promising projects in the port."
The start-up is based at BlueChem, the incubator for innovative chemistry in Antwerp.
Latest insights & stories
CLEAN POWER FOR TRANSPORT
Om de klimaatdoelstellingen te halen, moeten we de mobiliteit vergroenen. Het Departement Mobiliteit & Openbare Werken heeft daarbij niet alleen aandacht voor de vergroening van de huidige mobiliteitsoplossingen, maar ook voor de verschuiving naar milieuvriendelijkere modi. Zo focust het actieplan Clean Power for Transport op een vergroening van het voertuigenpark in alle segmenten en de uitrol van de nodige infrastructuur. Waar mogelijk werkt het Departement Mobiliteit & Openbare Werken hiervoor samen met buitenlandse partners, voor kennisuitwisseling en grensoverschrijdende oplossingen.
MOBILITY AS A SERVICE
Om duurzame combimobiliteit te stimuleren, maken we in Vlaanderen werk van Mobility as a Service (MaaS). MaaS geeft gebruikers toegang tot multimodale vervoersoplossingen met meer gebruiksgemak en zet zo de eindgebruiker centraal. Maar mobiliteit organiseren is complex. Gebruikers willen controle en betrouwbaarheid, maar ook vrijheid en flexibiliteit. Daarvoor hebben we betrouwbare apps en afspraken met de aanbieders en alle MaaS-actoren nodig. Een uitgebouwd MaaS-ecosysteem als het ware. Om combimobiliteit verder te laten reiken dan onze eigen grenzen, kijken we ook uit naar internationale kennisdeling en samenwerking.
Nieuwe Pirrouet® -fabriek van Vandersanden haalt jaarlijks tot 2280 ton CO₂ uit de lucht
Vandersanden, het grootste familiebedrijf in Europa dat bakstenen produceert, heeft de eerste Pirrouet®-fabriek in Lanklaar officieel geopend. Het gaat om een investering van 32,5 miljoen euro. De fabriek produceert bij maximumcapaciteit jaarlijks 20 miljoen CO₂-negatieve Pirrouet®-gevelstenen. Een ton van deze stenen nemen tijdens het uitharden 60 kg CO₂ op, en het volledige productieproces wordt aangedreven door groene energie van zonnepanelen en een eigen windturbine. “Met de fabriek leveren we een aanzienlijke bijdrage aan CO₂-reductie en versterken we onze ambitie om tegen 2050 volledig CO₂-neutraal te opereren”, zegt Johan Deburchgrave, CEO van Vandersanden.