VIL tests concept 'Physical Internet' in ports of Antwerp and Zeebrugge

Logistics at port

Innovation platform for logistics VIL is working with imec and VUB Mobi on a pilot project to test the Physical Internet (PI) concept for transport in the ports of Antwerp and Zeebrugge.

Innovation platform for logistics VIL is working with imec and VUB Mobi on a pilot project to test the Physical Internet (PI) concept for transport in the ports of Antwerp and Zeebrugge.

According to this principle, logistic processes and networks are bundled, allowing goods to be transported in an optimal way.

The Physical Internet is an idea to organize transport according to the principles of the digital Internet: instead of a fragmented landscape in which each transport company goes its separate way, a bundled network is created to transport all goods as quickly and efficiently as possible. "In the same way that an email uses the full network capacity to go from sender to receiver, goods should use the full capacity of the infrastructure," says Tomas Ambra, Research Director for Logistics at imec EDiT.

The end result is an integrated solution where all modes of transport can be deployed in combination. "The PI opens the door to numerous new logistics business models in which an umbrella IT system shows logistics service providers opportunities in terms of collaboration, and the more efficient use of available personnel, assets and transport capacity. As a result, it will make a significant contribution to reducing logistics costs, making the logistics sector more sustainable and increasing service levels", says Liesbeth Geysels, General Director of VIL.

Within the PILL (Physical Internet Living Lab) project, VIL, imec and VUB Mobi are now going to work with more than twenty partners from the logistics sector on PI in the ports. In Antwerp and Zeebrugge an IT prototype will be tested to unify the processes of the many companies in and around the ports.

Initially, PILL will be limited to the port ecosystems. From 2023 onwards, the initiators want to roll out the concept further in Flanders, Europe and eventually the whole world.

Latest insights & stories

Schermafbeelding 2024 10 03 om 13 50 32

CLEAN POWER FOR TRANSPORT

Om de klimaatdoelstellingen te halen, moeten we de mobiliteit vergroenen. Het Departement Mobiliteit & Openbare Werken heeft daarbij niet alleen aandacht voor de vergroening van de huidige mobiliteitsoplossingen, maar ook voor de verschuiving naar milieuvriendelijkere modi. Zo focust het actieplan Clean Power for Transport op een vergroening van het voertuigenpark in alle segmenten en de uitrol van de nodige infrastructuur. Waar mogelijk werkt het Departement Mobiliteit & Openbare Werken hiervoor samen met buitenlandse partners, voor kennisuitwisseling en grensoverschrijdende oplossingen.

Schermafbeelding 2024 09 26 om 13 59 47
Smart Mobility & Logistics

MOBILITY AS A SERVICE

Om duurzame combimobiliteit te stimuleren, maken we in Vlaanderen werk van Mobility as a Service (MaaS). MaaS geeft gebruikers toegang tot multimodale vervoersoplossingen met meer gebruiksgemak en zet zo de eindgebruiker centraal. Maar mobiliteit organiseren is complex. Gebruikers willen controle en betrouwbaarheid, maar ook vrijheid en flexibiliteit. Daarvoor hebben we betrouwbare apps en afspraken met de aanbieders en alle MaaS-actoren nodig. Een uitgebouwd MaaS-ecosysteem als het ware. Om combimobiliteit verder te laten reiken dan onze eigen grenzen, kijken we ook uit naar internationale kennisdeling en samenwerking.

Vandersanden 6
Smart Buildings & Infrastructure

Nieuwe Pirrouet® -fabriek van Vandersanden haalt jaarlijks tot 2280 ton CO₂ uit de lucht

Vandersanden, het grootste familiebedrijf in Europa dat bakstenen produceert, heeft de eerste Pirrouet®-fabriek in Lanklaar officieel geopend. Het gaat om een investering van 32,5 miljoen euro. De fabriek produceert bij maximumcapaciteit jaarlijks 20 miljoen CO₂-negatieve Pirrouet®-gevelstenen. Een ton van deze stenen nemen tijdens het uitharden 60 kg CO₂ op, en het volledige productieproces wordt aangedreven door groene energie van zonnepanelen en een eigen windturbine. “Met de fabriek leveren we een aanzienlijke bijdrage aan CO₂-reductie en versterken we onze ambitie om tegen 2050 volledig CO₂-neutraal te opereren”, zegt Johan Deburchgrave, CEO van Vandersanden.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Drag
0%